Pagi tadi kat office ada rakan sekerja dari Sudan datang. Dia on job training selama hampir seminggu di sini. Aku salah sorang yg present/briefing pasal function & operations kami. Habis sessi briefing ni, sambil makan kuih2 dan minum kat dalam bilik mesyuarat tu, kami berborak agak panjang. Orang lain dah keluar. Dia ni seorang muslim, berasal dari Khartoum. Dia cerita banyak gak pasal Sudan & Darfur (yg sebenarnya aku dah beberapa kali dengar daripada rakan2 Sudan yang pernah datang sini).

Dipendekkan cerita, satu part yang aku amat hairan ialah dia ni amat sokong Amerika. Dia kata kerajaan sekarang patut digulingkan, dan setuju kalau Amerika tolong dan macam2 lagi. Aku teramat pelik dan hairan. Aku argue juga dengan dia pasal Amerika-Sadam-Iraq etc. Fikir aku, patut la Amerika-Zionis mampu bertahan sikit lagi jadi polis dunia ni. Sebabnya amat jelas. Masih ada ramai lagi yang bagi depa sokongan, hatta orang Islam sekali pun. Di Iraq dulu, orang2 Arab Iraq sebahagiannya sambut kedatangan Tentera Amerika dengan fanatik sekali. Kononnya, depa lah hero dan penyelamat. Akhirnya hampir semua tergadai i.e Tanah, maruah, agama, keamanan, ilmu, sejarah, ketamadunan.

Apa yang Amerika nak hanyalah jajah negara Islam yang kaya raya dengan hasil bumi. Sudan amat kaya dengan minyak (sekarang pengeluran hampir 500KBD (500K barrel per day)), emas, perak (terutama di Darfur). Mereka juga nak hancurkan ISLAM sebagai sebahagian daripada siri-siri perang salib.

Patutla juga, antara 'teori' terkini kebangkitan semula Islam & seperti yang disuluh oleh sirah Rasulullah ialah 'manhaj taghyir' mesti bermula dari dalam diri manusia dahulu. Bangsa yang nak maju mesti ada jatidiri & perubahan mindset. Mesti bermula dengan kekuatan akidah, kekuatan ukhuwah dan kesatuan dan seterusnya kekuatan fizikal & persenjataan. Aqidah yang sejahtera adalah berpaksikan kepada ketaatan dan penyerahan diri yang bulat kepada Allah dalam segala urusan. Pandangan kita dalam semua permasalahan mesti bersumber dan berpaksi kepada ISLAM. Apa yang baik bagi ISLAM adalah baik bagi kita, dan begitulah sebaliknya. Tidak guna ada senjata yang canggih-canggih dan hebat, namun digalas oleh seorang yang lemah iman dan kefahamannya terhadap ISLAM. Yang celaru hidupnya dan jauh dari jalan ISLAM sebenar. Diakhirnya, ada kemungkinan senjata yang sama akan dihalakan kepada umat ISLAM lain atas pelbagai nama2 kosmetik.

Category: | 0 Comments

0 comments to “Biar Faham...”