Pagi tadi (Isnin 10/11/2008) mak bagitau yang Tuan Guru Hj Mansor di Merbok Kedah telah meninggal dunia, beberapa ketikan sebelum masuk subuh. Tok guru yang lebih kami kenali sebagai Tok Su Hj Mansor adalah sepupu kepada tok wan (datuk) aku. Umurnya dalam lingkungan 70an.

Sebelum ni dia dah lama tak sihat, selalu batuk2 dan jantung. Mak cerita, dah lama dia sakit tapi allahyarham ni amat kuat semangat, walau sakit dan suara tak keluar pun, gagah juga nak mengajar. Dia pernah ada pondok, tapi sekarang ni pondok dah tak ada. Mak aku adalah pelajar tetapnya setiap pagi jumaat dan beberapa malam antara maghrib-Isya'.

Akhlak & peribadi dia terjaga daripada kecik lagi. Muda-muda dulu dia gi belajar kat Kelantan, ada satu pondok tu kat Pasir Putih. Dulu jalanraya timur-barat tak ada lagi, jadi depa pi ikut siam, naik keretapi. Dia amat committed dengan amalan, memang dia amat jaga sungguh, daripada siwak, celak, solat sunat dan zikir.

Dia dah mengajar sejak 50 tahun lepas, tanpa henti. Boleh bayangkan berapa ramai anak murid dan mad'u nya. Bila dia meninggal ni, semua kenalan & anak-anak murid dia datang. Ada tok-tok guru datang bertongkat, berpimpin dan sebagainya, datang dari jauh dan dekat. Datang cium2 wajahnya mcm tak nah lepas. Tok aku yang umur hampir 100 tahun pun minta utk dibawa juga, mengesot naik tangga rumah dia utk pergi ziarah.

Solat jenazah kena buat sampai 3 kali sebab tak cukup tempat kat. Itu pun ada lagi orang yang belum sempat solat sebab dah nak dibawa ke kubur. Dia dah pesan waktu mengajar, kalau dia meninggal minta cepat-cepat dikebumi & diselenggarakan sebab ornag beriman ni dah sangat tak sabar untuk jumpa tuhannya. Itulah wasiatnya. Dia dah terlalu bersedia dan rindu akan pertemuan dengan tuhannya. Ibrah utk aku......

Dah lama juga kali terakhir aku ziarah dia, biasanya hari raya lah. Ikut YB Dr Hamdan dalam blognya, inilah satu-satunya Tok Guru di Merbok ni. Gambar ni pun aku ambil dari blog dia at
http://aduntgdawai.blogspot.com/ . Semoga Allah akan menempatkan almarhum dalam golongan pada para solihin. Amin.

Category: | 0 Comments

0 comments to “ALFATIHAH - Tuan Guru Hj Mansor”