Saya adalah ahli PEMBINA- Persatuan Belia Islam Nasional . Blog PEMBINA, sila lawati pembinaterengganu.wordpress.com , utk website PEMBINA www.pembina.com.my

-------------------------------------------------
PEMBINA – Singkatan daripada Persatuan Belia Islam Nasional adalah sebuah NGO yang bergerak atas kefahaman ISLAM yang syumul (menyeluruh) dan sempurna. Mungkin ramai yang tertanya-tanya, apa yang PEMBINA buat, apa program PEMBINA, apa fikrah PEMBINA, apa dasar PEMBINA, apa matlamat utama PEMBINA.

Jadi sukacita dinyatakan bahawa PEMBINA adalah sebuah NGO yang terbuka, yang boleh disertai oleh semua masyarakat, khususnya remaja dan belia ISLAM untuk bersama-sama beraktiviti dan berprogram dalam mengisi kehidupan seperti yang dituntut oleh ALLAH SWT, pencipta manusia dan alam ini keseluruhannya. Dasarnya adalah ISLAM dengan kefahaman yang sahih dan sempurna; kami nak faham dan beramal dengan ISLAM sepertimana yang difahami oleh para sahabat Rasulullah, para tabien, solafussoleh dan ulamak muktabar dulu dan masa kini, kefahaman tulen yang dijaga oleh Allah sampai hari kiamat.

Hari ini, ramai yang telah menjuzukkan ISLAM mengikut kefahaman yang bercerai-berai, alhasilnya lahirkan segala macam kefahaman yang pelik2 dalam masyarakat ISLAM. Ada kata ISLAM hanya perlu bersih hati saja, maka beramai-ramailah pergi suluk/bertapa tanpa hirau yang selainnya. Ada kata ISLAM hanya ibadah khusus sahaja Tumpuan hanya untuk bincang2 bab Feqah saja, bab solat, puasa, haid, nifas, tayammum saja; selain tu tak payah la sibuk-sibuk. Katanya, kita jaga ibadah kita sudah la.

Ada pula yang telah mensudutkan ISLAM hanya di Masjid, keluar masjid hisap rokok atau cakap kata-kata lucah, no problem. Ambil pinjaman riba, tak sensitif. Beli produk yang jelas-jelas sokong Israel, tak rasa apa-apa. Berhujah secara melampau-lampau (al-baghyu) serta membawa perpecahan dalam masyarakat, dikatanya berprinsip dan amal soleh. Kadang-kadang ada yang bersemangat waja, berdakwah dan bertakbir sampai hilang suara, itu okay la, tapi sedihnya subuh berjemaah surau tepi rumah pun tak pergi. Al-Quran dibuka seminggu sekali. Ada pula yang rajin dan bersemangat beribadah, tapi terpalit pula dengan hal-hal bidaah. Dilain ketika, terlibat pula dengan syirik dan kurafat. Ada masalah at-tiyarah (merasa sial dengan sesutau), at-tiwalah (guna-guna), tamimah (azimat yang syirik) dan sebagainya.

Sebab tu kata Syeikh Abul A’la AlMaududi, orang yang kurang kefahaman melihat wajah ISLAM ni umpama orang yang buta yang tak pernah tengok gajah, satu hari tu cuba nak kenal gajah. Bila sibuta ni gi pegang kat kaki gajah, dia pun buatlah kesimpulan “ooo..rupanya gajah ni besar dan tegak macam pokok”. Ada seorang buta lagi, bila dia gi raba kat telinga gajah, dia pun buat kesimpulan “oo..rupanya gajah ni macam kipas saja”. Jadi, bila balik, masing-masing meletakkan kesimpulan tersendiri akan wajah sebenar gajah, yang langsung tak tepat. Kadang-kadang ketidaktepatan ini boleh membawa perpecahan, persengketaan, melampau-lampau dalam berhujah dan sebagainya. Baginya, hanya dia yang benar berdasarkan pengalaman hidup dan penafsiran yang dibuat.

Mari kita sama-sama lihat apakah definisi ISLAM yang sebenarnya yang ingin difahami, dihayati dan diamalkan oleh PEMBINA dalam kehidupan ini. Antara ungkapan yang dapat menggambarkan tentang ISLAM dalam abad terkini ini, ialah apa yang disebut oleh AsSyahid Imam Hassan Al-Banna, seperti berikut:

“ISLAM adalah Din (agama) yang syumul (menyeluruh), mencakupi semua bidang kehidupan. ISLAM adalah negara dan tanahair atau pemerintah dan umat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Pengetahuan dan undang-undang atau Ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan gagasan (fikrah). Akidah yang benar dan ibadat yang sah”

Selalulah check blog ni utk update penerangan petikan diatas. Selain kefahaman yang sohih, pemuda ISLAM juga dituntut supaya melakukan ibadah dengan sempurna yang bebas daripada bidah, aqidah yang sejahtera yang tidak terpalit sedikit pun dengan hal-hal syirik dan khurafat, yang menjadikan Allah sebagai tumpuan dan rujukannya dalam setiap suasana, yang mampu meletakkan cita-cita dan seluruh hidupnya untuk ISLAM, tubuh badan yang kuat dan sihat, serta jatidiri yang kuat yang mampu berusaha untuk diri sendiri serta membawa kebaikan untuk orang lain.

Maka kita boleh buat apa saja program untuk memenuhi tuntutan tersebut selagi ianya dalam rangka menambahkan kefahaman terhadap ISLAM, menepati syariat serta dapat mendekatkan diri dan orang lain kepada Allah. Kita boleh buat program riadah (physical exercise), rehlah, tamrin/kursus, mukayyam (perkhemahan), berkelah, berenang, Kuliah ilmu (tafaqquh fiddin), main futsal, Qiamullail, Tadarus, mengembara/jaulah, tracking, pubic speaking, khidmat masyarakat, perbincangan kumpulan, ziarah ulama dan sebagainya.

Marilah sama-sama kita mengecapi hidup ini dengan kebahagian sejati di dunia dan InsyaAllah di akhirat kelak. Hidup dalam keadaan sentiasa mendapat keredhaan Allah. Hidup yang penuh dengan kebahagian kerana saadah (ketenangan hati) itu hanya dapat dikecapi oleh mereka yang dapat mengfungsikan deen (agama) ini dalam hidupnya. Selain daripada yang tersebut itu, hanyalah keseronokan sementara yang ada akhirnya. Kerana kita ini bermula dengan tidak ada, kemudian ada, dan suatu masa nanti jasad kita ini akan dihancur dan ditiadakan oleh Allah, sementara menunggu kebangkitan semula diakhirat kelak.

Category: | 0 Comments

0 comments to “PEMBINA”