Malam tadi gi rumah Ust Sufkeri kat Kemaman dengan Ikhwan utk ziarah & satu perbincangan. Bertolak lepas solat maghrib kat Kertih. Sampai sana tengok ada beberapa orang jiran2 wanita dok belajar baca Quran dengan zaujah (isteri) ustaz. Jadi kami pun ambil keputusan utk gi solat & makan dulu (aku amat setuju sekali dengan cadangan tu sebab aku amat lapar (mungkin dah taraf kebuluran), tak sempat makan dari pagi tadi lagi kat office. Teringat gak nak makan dulu on the way tu, tapi tahan dulu sebab nak cepat sampai seperti yang dijanjikan).

Lepas makan (Alhamdulillah..nikmatnya), kami pi lagi ke rumah ustaz. Dari luar nampak ada seorang lelaki tengah baca AlQuran dengan Ustaz. Usia dia mungkin dalam lingkungan lewat 40an. Tak sampai 5 minit, dia pun terus keluar dan naik kereta kancil yang diletak tak jauh. Dalam kereta isteri dia dah tunggu. Aku & Ikhwan hanya perhati saja dari dalam kereta.

Dalam rumah ustaz cerita yang sekrang ni ada dalam 5 orang 'pelajar2 dewasa' yang setiap malam datang baca AlQuran dengan dia. Depa ada yang datang sejauh Bukit Kuang. Memang amat jauh kalau utk datang setiap malam. Memang orang yg commited saja yang boleh buat mcam tu. Hebat, diorang 'orang biasa' yang bersemangat waja utk berjinak2 dengan AlQuran. Walaupun dah melepasi 'usia belajar' biasa, tapi diorang tak ada masalah. Sanggup bersusah payah...

Teringat pulak beberapa hari lepas. Buat futsal kat kemaman utk student. Antara yang hadir ialah students dari Dungun, lebih kurang 85KM dari Kemaman. Masa perjalanan Dungun-Geliga,Kemaman lebih dari sejam, kena lalui 3 bandar/pekan (paka, kertih, kemasik, kemaman) serta melalui lebih kurang 15 traffic light. Diorang datang dengan kereta. Mereka juga adalah orang-orang biasa yang baru nak terlibat dengan aktiviti yang Islamik.

Teringat satu lagu nasyid yang aku pernah bernasyid bersama kawan2 masa disekolah menengah dulu. Lagu yang amat nostalgic bagi aku. Dengar lagu ni, akan terimbau kenangan2 bersama kawan2 dalam Persatuan Pelajar Islam (PPI), yang aku pernah memimpinnya. Dok cari gak dalam Internet, masih belum jumpa. Kasetnya pun dah entah kemana. ANtara yang masih teringat:

Hulurkanlah salam simpati
Buat mereka yang masih mencari
jauh dari redha Ilahi
Moga terbuka hati

Tunjukkanlah jalan tuhanmu
Jelaskanlah yang dikaburi
Meskipun kita dipandang sepi
Hidayah ditangan Ilahi

(dok ingat dah..)

Category: | 2 Comments

2 comments to “Hulurkan Salam Simpati”

  1. http://youtu.be/y9zqmknYelY

  1. This comment has been removed by the author.