Sekejap tadi masa beli makanan kat kedai di kemasik, tertengok program 360 di TV3 yang di host kan oleh Mazidul Akmal Sidik. Masa nak habis tu, ditunjukkan rakaman video kejadian tanah runtuh yg meranapkan sebuah rumah kat Ulu Yam, Hulu Selangor, yang si ibu berlari setengah jam nak keluar cari bantuan.

Dua beradik terbunuh. Dalam siaran tersebut, ditunjukkan rakaman wajah-wajah dan gelagat mangsa dirumah semasa hidup, diselang seli dengan video clip waktu nak cari mayat tu. Ditunjukkan macam mana wajah si ibu dan ayah yang teramat sedih. Menangis, sedih, hampa, kosong... Fuhhh..Syahdu sungguh.... ditambah lagi dengan paparan video yang perlahan2 serta berlatarbelakang satu lagu sedih.

Si ayah ni adalah seorang pilot dengan FireFly. Aku kenal dia. Dia baru saja join FireFly. Dulu dia Pilot kat MHS, pesawat ringan yang selalu ulangalik KL-Kertih. Pesawat sewaan khas PETRONAS Carigali dan ESSO yang terbang 4 kali sehari Kertih-Subang.

Kelmarin pulak 2 beranak terbunuh sebab accident kat highway dalam perjalanan dari Johor ke Shah Alam. Ibubapa adalah pasangan polis. Yang terbunuh adalah si ayah dan anak lelaki sulung berumur 6 tahun. Masa accident tu si ibu dan adik kecil tercampak keluar ikut cermin depan. Hanya cedera ringan. Kalau tengok keadaan kereta, memang mustahil ada yang hidup. Allah Maha Kuasa. Si Ibu cerita, malam sebelum kejadian tu, anak dia yang meninggal tu tak semena-mena datang peluk dia, lepas tu cium dahi, mulut, pipi kanan, pipi kiri lepas tu kata yang dia "tersangat sangat sayang kat mak"

Beberapa bulan lepas, ada jiran dalam perumahan aku. Diaorang ada seorang anak kecik berumur setahun lebih, baru boleh nak jalan dan cakap2. Satu hari si anak sakit perut, asyik muntah. Bawa gi pakar. Pakar pun tak tau punca, masih dok diagnose. Beberapa hari lepas tu, meninggal dunia. Meninggalkan ayah dan ibu yang masih terpinga-pinga, macam tak percaya anak yang diulit, ditatang, di dukung selalu...dah tak ada didunia ni. Fuhhh...aku boelh rasa perasaan mereka.

Aku ada hantar email, ucap takziah dengan bagi beberapa petikan hadis mengenai kematian anak kecil.

Sebelum ni x pernah aku nampak diorang datang surau taman kami. Tapi lepas kematian anak tu, kerap sungguh nampak mereka berdua datang surau. Ada hikmahnya...semoga Allah akan beri yang terbaik buat mereka...

Seorang Ustaz, bekas Adun PAS di di Dungun masa pemerinthan PAS tahun 2000-2004. Sebelum balik Terengganu, khabarnya dia mengajar kat Brunei. Ada seorang isteri dan beberapa anak kecil (mungkin 3-4 orang). Satu hari, kena kemalangan. Kereta masuk sungai. Ditengah2 kelam kabut tu, ustaz ni boleh keluar, cuba nak tarik zaujah dia keluar sama. Tapi zaujah dia tak mau, sebab tak boleh keluar bersama-sama dengan semua anak2 dia. Last sekali semua anak bersama si isteri lemas. Ustaz ni selamat...masyaAllah...

Ustaz ni cerita, sejak tu dia trauma yang hebat. Terkenang-kenang saat cemas dan nasib semua orang yang dia sayang. Semuanya hilang dalam sekelip mata tanpa tinggal apa2 pun. Khabarnya, sampai sekarang pun kalau dia ceramah, lepas tu terdengar ada kanak2 menangis, dia akan terhenti ceramah....

Dulu aku pernah baca cerita kisah seorang mujahidin yang terlibat dengan MILF kat selatan Philipine. Dia orang arab. Datang Filipina dengan tinggalkan dinegara dia seorang isteri dengan seorang anak perempuan kecil. Datang utk membantu orang Islam Filipina.

Satu hari, ada kawan ternampak dia duduk di tepi sebuah sungai sambil dok perhati sesuatu ditangannya. Kawan ni gi intai pelan2. MasyaAllah...ditangan dia adalah photo anak perempuan dia tu. Air mata mengalir dipipi dia. Air mata seorang mujahidin, pejuang yang hebat.....derita rindu seorang ayah.... tak lama lepas itu, dalam satu operasi, diorang pi serang dan merempuh satu pos/kem tentera kafir Filipina. Ramai tentera yang terbunuh. Si mujahid ni lah antara yang paling berani. Akhirnya dia pun terbunuh dan syahid. Cerita keberaniannya ini masuk paper besar-besaran dan menjadi kegemparan dunia....

Begitulah dunia ni......Isteri & anak2 adalah suatu kurniaan Allah yang amat dahsyat. Masuk hari ni, dah hampir 2 minggu tak jumpa anak2, sebab diorang ada kat kg, d kelantan. Dok telefon saja. Dengar suara dengan keletah dan gurau senda nya, masyaAllah amat indah sekali. Esok aku balik, InsyaAllah...semoga mereka akan terus menjadi sumber kekuatanku dalam meniti kehidupan dan perjuangan di dunia ini, demi bersama2 memburu Redha Allah SWT...


"Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan" (alKahfi: 46)

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak[186] dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)" (aliImran: 3)

Category: | 0 Comments

0 comments to “Tiada Pengganti..”